فلاش تانک چه فرقی با سیفون دارد؟

فلاش تانک چه فرقی با سیفون دارد؟

صنعت زندگی/ ما همه روزه از فلاش تانک‌ها در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم. فلاش‌تانک‌ها نقشی اساسی و کاربردی در بحث زندگی روزمره و نظافت بر عهده دارند. از این رو، همواره سازندگان آنها به دنبال طراحی و ساخت محصولات مناسب در جهت استفاده هر چه بهتر و مناسب‌ تر مشتریان هستند.

منظور از فلاش تانک چیست؟

فلاش تانک‌ها در واقع به محفظه‌ هایی از جنس پلاستیک و یا از جنس فلز گفته می‌شود. این محفظه‌ ها از هر جنسی که باشند به گونه‌ ای ساخته می‌شوند که قادر باشند تا مقدار مناسبی آب را در خود ذخیره کنند. در نهایت از آب ذخیره شده در این محفظه‌ های پلاستیکی و یا فلزی برای شست و شوی سرویس‌ های بهداشتی و توالت‌ ها استفاده می‌شود. این فلاش‌تانک‌ها که برای استفاده در توالت‌ ها و برای شست و شوی آنها ساخته می‌شوند، موجب صرفه جویی قابل توجهی در میزان مصرف آب در منازل، ادارات و غیره هستند.
از آنجایی که محفظه‌ های فلاش تانک به گونه‌ ای ساخته می‌شوند که بتوانند میزان آب مشخصی را در خود نگه داشته و ذخیره کنند، از همین طریق نیز به صرفه جویی در مصرف آب کمک می‌کنند. با این اوصاف می‌توان گفت که این محفظه‌ های ذخیره کننده آب در امر مصرف بهینه آب نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.
مهمترین سوالی که برای برخی از خریداران همیشه پیش میاید ان است که فلاش تانک چه تفاوتی با سیفون دارد. در ادامه این مقاله به معرفی فلاشتانک ها و تفاوت اصلی آن با سیفون می پردازیم.

تقسیم بندی فلاش‌تانک‌ها بر اساس روش نصب آنها

این محصولات را بر اساس ویژگی‌ های مختلف آنها می‌توان طبقه بندی کرد. یکی از دسته بندی‌ های رایج برای فلاش تانک‌ها بر اساس روشی است که برای نصب این محفظه‌ ها در نظر گرفته شده است. بنابراین فلاش تانک‌ها را می‌توان با توجه به راه و روش نصب آنها در محل استفاده، در دو گروه کلی دسته بندی کرد.

فلاش تانک‌های روکار

فلاش تانک‌ روکار را می‌توان از گروه‌ های قدیمی و بسیار آشنای این محصولات معرفی کرد.‌ علاوه بر این‌ ها، بسیاری اعتقاد دارند که قدیمی‌ ترین فلاش‌ تانک‌ها را می‌توان به عنوان بهترین آنها معرفی کرد. مدل روکار این محصولات همانطور که از نام آنها پیداست، بر روی دیوار نصب می‌شوند. بنابراین انتظار می‌رود که بخشی از فضای سرویس بهداشتی را اشغال کنند. همچنین، در هنگام استفاده از آنها سر و صدای بسیار زیادی ایجاد می‌کنند. با این وجود مزایایی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند قابل توجه هستند. به عنوان مثال، نصب آنها بر روی دیوار، دسترسی را برای افراد آسان کرده است. بنابراین زمانی که نقصی در عملکرد فلاش تانک مورد نظر دیده شود، امکان بررسی و تعمیر آن بسیار آسان است. همچنین، قیمت تهیه این مدل بسیار مناسب و به صرفه می‌باشد.

فلاش تانک‌های توکار

دسته دوم از فلاش تانک‌ها بر اساس شیوه نصب آنها را فلاش‌ تانک‌های توکار می‌نامند. این نوع از مخازن نگهداری آب بر خلاف دسته قبلی در دسترس قرار نمی‌گیرند. در واقع پیش از آنکه دیوار سرویس بهداشتی به طور کامل ساخته شود، مخزن نگهداری آب برای شست و شوی توالت در پشت دیوار قرار می‌گیرد. بنابراین برای داشتن یک فلاش تانک توکار در سرویس بهداشتی خود باید بسیار زودتر و قبل از ساخته شدن کامل ساختمان تصمیم به تهیه آن بگیرید. اما باید توجه داشته باشید که تهیه و نصب مخازن توکار نیاز به صرف هزینه قابل توجهی دارد. از طرف دیگر سختی تعمیر و تعویض محفظه‌ های آب نیز در طولانی مدت باید در نظر گرفته شود. اما در کنار تمامی این ویژگی‌ ها می‌توان به مزایای آن نیز اشاره کرد. به عنوان مثال، محدودیتی برای انتخاب مخزن جهت نگهداری آب وجود ندارد. چرا که هیچ فضایی را در داخل سرویس بهداشتی اشغال نخواهد کرد. بنابراین این مدل از فلاش تانک برای سرویس بهداشتی‌ های کوچک بسیار مناسب خواهد بود.

فلاش تانک‌ها بر اساس ویژگی‌های تخصصی و کاربردی که دارا هستند، به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

علاوه بر اینکه می‌توان فلاش‌ تانک‌ها را در دو گروه مخازن توکار و مخازن روکار دسته بندی کرد، نوع دیگری از گروه بندی نیز برای فلاش تانک‌ها وجود دارد. در این گروه بندی، فلاش‌ تانک‌ها بر اساس ویژگی‌ های ظاهری و ساختار آنها و همچنین ویژگی‌ های تخصصی که در عملکرد آنها به کار رفته است، دسته بندی شده‌اند. در ادامه به انواع مدل‌ های فلاشتانک که در بازار عرضه شده‌اند می‌پردازیم. هر کدام از این مدل‌ ها، می‌توانند کاربرد خاصی برای کاربران خود داشته باشند و مزایای ویژه‌ ای را ارائه می‌دهند.

فلاش تانک آنتی باکتریال

فلاش تانک‌های آنتی باکتریال یکی از بهترین انواع این محصولات از نظر بهداشتی هستند. در واقع می‌توان گفت که این فلاش‌ تانک‌ها در ظاهر هیچ تفاوتی با یک نوع معمولی آن ندارند. اما تفاوت آنها و یا در واقع ویژگی خاص آنها در به کار بردن انواع مواد آنتی باکتریال در آب می‌باشد. این مواد آنتی باکتریال در کاهش آلودگی‌ ها می‌توانند نقش قابل توجهی داشته باشند. بنابراین سطح بهداشت محیط را نیز افزایش می‌دهند.

فلاش تانک دو زمانه

یکی از انواع بهینه این مخازن نگهداری آب را می‌توان فلاش تانک دو زمانه معرفی کرد. این مدل از فلاشتانک آب را در دو مرحله مجزا از مخزن خارج می‌کند. در واقع اگر در مرحله اول خروج آب، شست و شو به طور کامل انجام شود، دیگر نیازی به خروج بقیه آب داخل مخزن نخواهد بود. بنابراین در مصرف آب نیز صرفه جویی خواهد شد.

فلاش تانک دکمه دار یا اهرمی

 یکی از انواع قدیمی و البته شناخته شده فلاش تانک‌ها، نوع دکمه‌ای و یا اهرمی آن می‌باشد. نحوه کار این نوع مخازن به این صورت است که با زدن دکمه و یا کشیدن اهرمی که بر روی مخزن قرار گرفته است، آب داخل آن تخلیه می‌شود. این مدل از مخازن نگهداری آب برای شست و شوی سرویس‌ های بهداشتی قیمت بسیار مناسبی دارند و قابل استفاده در منازل، ادارات و غیره هستند.

فلاش تانک اتوماتیک

یکی از انواع فلاش تانک‌های بسیار بهداشتی، نوع اتوماتیک آن است. عملکرد این نوع از فلاش‌ تانک‌ها به صورت خودکار و اتوماتیک می‌باشد. به این معنا که در هنگام خروج فرد از سرویس بهداشتی، این مخزن به صورت اتوماتیک فعال شده و آب آن جهت شست و شو خارج می‌شود. بنابراین نیازی به زدن دکمه و فعال کردن آن نمی‌باشد. از این رو، می‌توان گفت به دلیل عدم استفاده از تماس دستی موجب رعایت هر چه بیشتر بهداشت در محیط خواهد شد. این نوع از فلاش‌تانک‌ها برای استفاده در محیط‌های عمومی بسیار مناسب هستند.

فلاش تانک دو مخزنه

مدل دو مخزنه نیز مشابه مدل دو زمانه جهت صرفه جویی در مصرف آب بسیار مناسب و کاربردی می‌باشد. در ساختمان این نوع از محفظه‌ های نگهداری آب، دو مخزن مجزا به کار رفته است که دارای اندازه‌ های متفاوتی می‌باشند. هر دوی این مخازن، دارای ورودی و خروجی متفاوت و اختصاصی هستند. زمان استفاده از فلاش تانک دو مخزنه، ابتدا آب از مخزن کوچک‌ تر خارج می‌شود. سپس، اگر نیاز به آب بیشتری داشته باشید، در مرحله بعدی آب مخزن دیگر نیز خالی می‌شود. به این ترتیب، می‌توان به کمک این نوع از محفظه‌های نگهداری آب حدود 50 تا 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

تفاوت فلاش تانک با سیفون چیست؟

معمولا بسیاری از مردم گمان می‌کنند که فلاش تانک‌ها در واقع همان سیفون هستند. این یکی از اشتباهات بسیار رایجی است که در بین عموم مردم رواج پیدا کرده است. اما باید بدانید که کاربرد و موارد استفاده سیفون و فلاش‌تانک با هم متفاوت است.
سیفون به بخشی از لوله کشی فاضلاب گفته می‌شود که به صورت خمیده قرار می‌گیرد. وظیفه سیفون در واقع جلوگیری از پخش بوی فاضلاب و سرویس بهداشتی در داخل منازل است. مقداری آب در داخل سیفون قرار می‌گیرد که وظیفه آن گرفتن بوی نامطبوع و جلوگیری از پخش آن در محیط است.
اما فلاش تانک‌ها، همانطور که گفته شد، وظیفه نگهداری آب را برای شست و شوی سرویس بهداشتی بر عهده دارند. در مواقع مورد نیاز، آب داخل فلاش‌تانک از مخزن خارج شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که آب داخل سیفون از آن خارج نمی‌شود و کاربردی برای شست و شو ندارد.

کاربرد مهم فلاش‌تانک چیست؟

یکی از موارد مهم و ضروری در ساختمان هر سرویس بهداشتی، وجود یک فلاش تانک یا تانکر تخلیه آب می‌باشد. می‌توان گفت وظیفه اصلی و مهم فلاش تانک‌ها تخلیه مواد زائد در داخل کاسه توالت و در نهایت شست و شوی آن است. معمولا آب از ورودی مشخصی که برای مخزن نگهداری آب در نظر گرفته شده است به درون مخزن هدایت شده و در آن ذخیره می‌شود. سپس در موقع نیاز، آب با فشار بسیار زیاد از آن خارج شده و برای شست و شوی کاسه توالت به کار گرفته می‌شود. فشار بالای آب در هنگام خروج مواد زائد داخل کاسه توالت را به سمت فاضلاب هدایت می‌کند. در حالی که با شیلنگ آب بخواهیم آب را با چنین فشار بالایی استفاده کنیم، آب بسیار زیادی هدر خواهد رفت.

علت اصلی خراب شدن فلاش تانک‌ها چیست؟

فلاش تانک‌ها نیز مانند هر محصول دیگری ممکن است دچار خرابی شده و عملکرد آنها دچار اختلال شود. در این حالت باید نسبت به پیدا کردن علت خرابی و در واقع عیب یابی اقدام کنید. در ادامه دلایل رایج خراب شدن فلاش تانک را بررسی خواهیم کرد.

خراب شدن فلوتر

فلوتر در واقع وسیله‌ای به شکل حباب می‌باشد که در داخل مخزن آب قرار می‌گیرد. وظیفه فلوتر حبابی شکل کنترل سطح آب درون مخزن می‌باشد. زمانی که متوجه شوید آب کافی برای شست و شوی سرویس بهداشتی درون مخزن ذخیره نمی‌شود، می‌توان گفت که فلوتر آن دچار نقص شده است.

خرابی شیر شناور

اگر شیر شناور فلاش تانک خراب شده باشد و یا بازوی آن در محل درست خود قرار نگرفته باشد، باعث می‌شود که آب به داخل مقرن سر ریز شود. حل این مشکل با قرار دادن بازوی شیر شناور در جای درست خود و یا تعویض کامل شیر شناور ممکن خواهد شد. تا به این ترتیب از هدر رفت آب جلوگیری شود.

خرابی اهرم

تخلیه آب از درون فلاش‌تانک به کمک یک اهرمی می‌باشد که در داخل مخزن آب قرار گرفته است. بنابراین در صورت خرابی این اهرم، آب به درستی از مخزن خارج نخواهد شد. نصب نادرست اهرم و یا گیر کردن آن می‌تواند از دلایل خرابی آن باشد.

خرابی اتصالات و مهره‌ها

باید تمام اتصالات و مهره‌ها را به طور کامل ببندیم تا به مرور زمان موجب چکه کردن آب نشود. همچنین باید اتصال اهرم به کف مخزن را بررسی کرد تا آب با فشار کافی از محفظه خارج شود.

یک فلاش تانک خوب و استاندارد دارای چه ویژگی‌هایی می‌باشد؟

  1. حجم مخزن فلاش تانک باید متناسب با محل استفاده آن باشد. در واقع این مخازن باید به گونه‌ای ساخته شوند که فشار آب و میزان آب مورد نیاز برای شست و شو در نظر گرفته شوند.
  2. در استفاده از فلاش‌تانک‌های روکار باید ابعاد آن را متناسب با محل استفاده در نظر بگیرید. مخزن آب مورد نظر نباید به گونه‌ای باشد که فضای بسیار زیادی را در داخل سرویس بهداشتی اشغال کند.
  3. یک فلاش تانک خوب باید از آلودگی محیط و انتشار باکتری‌ها جلوگیری کند. بنابراین برای محیط‌های حساس توصیه می‌شود که از فلاش تانک‌های آنتی باکتریال استفاده کنید.

هر چه کیفیت و استحکام بدنه مخزن آب بیشتر باشد، طول عمری بیشتری خواهد داشت و استفاده بهینه‌ای می‌توان از آن کرد.

استفاده از فلاش‌تانک چه مزیتی به همراه دارد؟

مهم‌ترین مزایای استفاده از فلاش تانک‌ صرفه جویی در مصرف آب و همچنین رعایت بهداشت می‌باشد. استفاده از فلاش‌تانک‌های آنتی باکتریال، کاهش آلودگی محیط را به دنبال دارند. از طرف دیگر فلاش‌تانک‌های اتوماتیک نیز رعایت بهداشت را به دنبال دارند و از رواج بیماری‌ ها جلوگیری می‌کنند.

 

طریقه نصب فلاش تانک به چه صورت است؟

در قدم اول برای نصب فلاش‌تانک روکار، قطعات را روی مخزن سوار می‌کنند. پمپ تخلیه به صورتی داخل مخزن قرار می‌گیرد که واشر آب‌ بندی در زیر باشد. سپس اتصال پمپ را به کمک رابط دکمه فشاری انجام می‌دهند. در انتها، لوله‌ ها را از پایین به هم وصل می‌کنند و بعد از نصب زانویی‌ ها، مخزن را در آن جا می‌ اندازند.
برای نصب فلاش تانک های توکار هم بهتر است که حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

نحوه تعمیر فلاش تانک چگونه است؟

بعد از آن که محل خرابی را در فلاش تانک تشخیص دادید باید نسبت به تعمیر فلاش تانک اقدام کنید. برای مثال برای تعمیر فلوتر باید ابتدا شیر ورودی را بسته و سیفون را خالی کنید. سپس پیچ تنظیم فلوتر را در جهت مناسب بپیچانید. علاوه بر این پس از بستن شیر ورودی و چند بار کشیدن اهرم و خالی کردن مخزن، می‌توانید فلوتر را در جای درست خود قرار دهید. معمولا اگر اشکال از واشرها باشد با پیچاندن و سفت کردن آنها می‌توان مشکل را برطرف کرد.

جمع‌بندی

با توجه به کاربرد فلاش‌تانک و مزایایی که در پی دارد، به نظر می‌رسد که فلاش‌تانک‌ها جزو ملزومات سرویس‌های بهداشتی در منازل، ادارات و غیره هستند. وجود انواع مخازن ذخیره آب برای شستشوی توالت‌ها در افزایش سطح بهداشت محیط و همچنین جلوگیری از تکثیر باکتری‌ ها نقش قابل توجهی دارد. بنابراین با توجه به شرایط هر ساختمان، می‌توان یکی از انواع فلاش‌تانک‌ها را انتخاب و تهیه کرد.

لینک نوشته: https://sanatzendegi.ir/ng10